Branding als duurzaam bedrijf is niet makkelijk. Duurzame en eerlijke productie kost nu eenmaal meer tijd en geld, dus op prijs concurreren is moeilijk. Hoe kan je je marketing dan goed inrichten? Hoe bouw je een sterk merk?
In deze blog lichten we 6 sustainable surf merken uit en leggen we uit waarom hun marketing zo goed is gedaan. En het was natuurlijk ook een perfect excuus om urenlang het internet af te struinen naar de leukste brands! đ

Curms
Als je binnenkomt op de website, wordt er meteen ingespeeld op emotie: vrolijke kleuren, lokaal ontworpen, kleinschalig en eerlijk geproduceerd, een onmisbare button naar de shop, etc. Het is duidelijk dat Curms focust op het vrolijke en leuke en zich daarmee onderscheidt van andere merken. Niet onbelangrijk: er is een duidelijk uitgedachte bedrijfsomschrijving; âInspired and created by a combination of two passions of authentic handmade textile and the oceanâ.
Wat leren we hiervan?
Neem hier een voorbeeld aan en zorg ervoor dat jij jouw missie, visie, CTAâs en USPâs scherp hebt.

WALLIEN
Dit merk heeft een duidelijke branding: bold, gedurfd, anders, kleurrijk. Die felle kleuren paars, geel en blauw durft echt niet iedereen. De fonts passen goed bij elkaar en er is bewust gekozen voor de afwisseling tussen een schreef en schreefloos lettertype. Qua web design is het lekker duidelijk: menubalk, shop met niet te veel poespas, name dropping en links. Ook in de fotografie zie je dat gedurfde terug, met een korrelige filter over de sfeerafbeeldingen. Dat is eens wat anders dan de normale modellen pics. De sterke branding werkt ook weer door in de teksten. Weet niet hoe het met jou zit, maar ik kan die âa brand new wave of female empowermentâ echt voelen van achter mân computer.
Wat leren we hiervan?
Breng je doelgroep in kaart en durf om bold te zijn wanneer dit past. Vertaal dit in je woordkeuze, web design, fotografie en natuurlijk je producten en/of diensten.

MAIN design
Je ziet het meteen: MAIN heeft een hele andere uitstraling dan de vorige merken. Je voelt hier juist dat rustige en clean design. De typografie is clean, de kleuren zijn niet fel, het logo is strak en ook alle producten zijn heel clean. Dat is natuurlijk ook een mogelijkheid, om juist op dat strakke en âniet te veel poespasâ te gaan zitten. Alles is makkelijk vindbaar op de website en sluit goed bij elkaar aan.
Wat leren we hiervan?
Denk goed na over de emoties die jij op wilt roepen met jouw merk en vertaal dit door in alle communicatie uitingen.

Dkoko
Hoewel de website vrij simpel en straight forward is, heb ik deze toch in het rijtje gezet vanwege de geweldige brand story. Hierin word je echt meegenomen in de historie van het bedrijf. Ze maken duidelijk vanuit welke behoefte het bedrijf is opgezet, wat hun kernwaarden zijn, hoe het bedrijf is ontwikkeld en wat het hen allemaal heeft gebracht. Het verhaal is logisch opgebouwd en visueel geschreven, waardoor je je veel meer verbonden voelt met het merk.
De website kent nog een aantal best practises. Zo is er een duidelijke FAQ-sectie aanwezig, waarin de meestgestelde vragen worden beantwoord. Wat heeft dit te maken met branding of marketing? Nou, hiermee laat Dkoko zien dat zij zich bewust zijn van de pains en gains van de doelgroep. Ook worden alle vragen omtrent sustainability beantwoord op de pagina over Social Responsibility.
Wat leren we hiervan?
Schrijf een aantrekkelijke brand story die past bij wie jij bent en wat jij doet, maar ook omschrijft waarom je dit doet.

Boochen
Wat Boochen zo goed heeft gedaan is het persoonlijke stukje van branding. Ze hebben zichzelf regelmatig op de foto gezet in plaats van perfecte modellen te gebruiken. Dit draagt bij aan de authenticiteit van het merk. Ook hebben ze een blog met daarin updates en tips. Zo laten ze zien dat ze veel meer zijn dan alleen een kledingproducent en echt een verschil proberen te maken met hun brand. Sustainability is bij Boochen geen toeval maar juist het allerbelangrijkste en dat zie en voel je.
Wat leren we hiervan?
Durf persoonlijk te zijn om je zo te onderscheiden.

Makara Wear
Waar alle bovengenoemde brands juist inspelen op sustainability en surfing, positioneert Makara Wear haar producten juist op een hele fashionable manier. Surfen met zulke grote oorbellen of een vintage zonnebril lijkt me niet zo praktisch en dat prachtig gedane haar gaat na 1 golfje helemaal in de war, maar daar gaat het niet om. De fotografie is stylisch en creëert dat modieuze gevoel. Pas later in de product description kom je erachter dat alle swimwear helemaal sustainable is. Zo is het deels gemaakt van visnetten uit de oceaan en deels van overgebleven stoffen.
Wat leren we hiervan?
Kijk waar jij op kunt concurreren en wat jou onderscheidt en trek dit helemaal door in de branding.
Andere surf brands die wel even in het zonnetje mogen staan
- Picture Organic Clothing: sustainable wetsuits en badpakken. Iets duurder maar wel goede kwaliteit.
- Soulti Surf: een van onze fave surf brands! Prachtige badpakken en bikiniâs speciaal voor surfers, waar je de Aussie vibe echt kunt voelen. Tip: bestel samen met je vriendinnetjes om de verzendkosten te drukken en wat liever te zijn voor de planeet.
- Srface: ik ben dol op leuke printjes, maar ik weet dat veel vrouwen het juist irritant vinden en gewoon een clean wetsuit willen. Well, hier heb je een hele collectie met prachtige sustainable zwarte wetsuits in allerlei vormen en maten.