Thuiswerken, tien jaar geleden snapte niemand het nog en nu is het helemaal hip. Vooral als ZZP-er is de kans groot dat jij thuis werkt. In hetzelfde gebouw als waar je eet, slaapt, Netflix kijkt, met je vriendinnen belt en wijntjes drinkt. Dat kan nog best wel lastig zijn, privé en werk gescheiden houden. Maar jij kan dit. Ik ga je vertellen hoe.
-
Zorg voor een andere sfeer
Creëer een werksfeer en een privésfeer. Hoe dan? Ik gebruik geurkaarsjes en bepaalde lampjes. Als ik werk, heb ik een bosbessenkaarsje aan. Wanneer ik mijn werkdag heb afgerond, steek ik mijn vanille-kaarsje aan. Voor mij werkt dat heel goed, ik associeer die geuren met bepaalde acties. En als ik werk, heb ik de lichten aan de rechterkant van mijn kamer aan plus mijn bureaulamp. Netflixtijd of ga ik een boek lezen, dan zet ik de lampjes aan de linkerkant aan. Dit werkt natuurlijk ook met muziek. Probeer het gewoon eventjes, kan echt werken.
-
Bepaal wat je wel en niet waar mag doen
Stel duidelijke regels voor jezelf op. Het is heel verleidelijk om lekker mailtjes te gaan tikken in bed, maar nee, gewoon niet. Dan maak je het heel lastig voor jezelf om de grens te trekken. Mijn bed is om te slapen, tv te kijken of te lezen. Niet voor werk. Aan de andere kant scroll ik niet door Facebook als ik aan mijn bureau zit. Vakanties boeken doe ik dan weer wel in bed, want dat is semi-privé. Surfplekken opzoeken in elk geval, tenzij het voor www.ilovebali.nl is 😉
-
Leg je privé-items aan de kant
Telefoon, de Cosmopolitan, recepten voor vanavond. Weg ermee, dat hoort hier niet! Je bureau is om te werken – tenzij jij het omdraait en altijd in je bed werkt – dus geen privé-items toegestaan tijdens je werkuren. Dan raak je minder snel afgeleid.
-
Communiceer het duidelijk naar de buitenwereld
“Hee, je bent toch gewoon thuis, dan kom ik even dat lippenstiftje ophalen!” en voor je het weet zit je thee te drinken, koekjes te bakken en vooral niet te werken. Natuurlijk is dat gezellig, maar efficiënt zeker niet. Mensen gaan ervan uit dat je beschikbaar bent als je thuis bent, maar dat ben je niet. Je bent aan het werk. Dit is jouw baan, jouw inkomen. En als je dat zelf niet serieus neemt, gaan anderen dat ook niet doen.
-
Doe alsof je echt op kantoor bent
Toegegeven, ik heb altijd mijn pantoffels aan als ik werk. Ik las laatst ergens dat dat juist goed is voor je productiviteit. Verder draag ik wel gewoon een net jurkje, een bh en heb ik mijn haar gedaan. Mijn bureau is netjes, ik neem alleen pauze als ik dat heb ingepland en ik rapporteer aan mezelf. Als ondernemer is er niemand die op jou let, dus moet je dat zelf doen. Door te doen alsof je op kantoor zit, neem je een meer professionele houding aan en werk je efficiënter.
Loop jij hier wel eens tegenaan of heb je nog tips? Deel ze please, share the love!