Soms horen we wel eens: “van dat geld kan je 2 weken lang all-inclusive op vakantie in [insert tropisch land]” bij het noemen van de prijs van een website of bijvoorbeeld een cursus. Voor goedkopere services wordt de vergelijking wel eens gemaakt met een (high class) paar schoenen of misschien in maaltijden of diners. Maar je maakt het jezelf heel veel gemakkelijker als je je mind shift. Dit is hoe.
Wat is het verschil tussen een gewone investering en een business investering?
Ja, puur in geld uitgedrukt kan je inderdaad vertoeven onder de Zuid-Aziatische zon van een website en kan je inderdaad een mooi paar Louboutins kopen voor een nieuwe huisstijl. But here’s the thing: dat geld ga jij daar niet voor gebruiken. De services zijn namelijk business investeringen en die vergelijk je in dit geval (foutief) met gewone investeringen (want JA, een zonnige vakantie is een investing in je plezier, genot en vitamine D-gehalte).
Een gewone investering is voor privédoeleinden en een business investering is voor, well, business. Zakelijke investeringen hou je puur zakelijk en het wordt pas privé/persoonlijk wanneer jij de winst van je zakelijke rekening naar je privérekening stort. Dán pas kan je gaan praten over die heerlijke diners. Tot die tijd is het puur business. Hoe werkt het dan wel? Geen paniek, gaan we voor je uitleggen.
Hoe werkt dat rekenen dan?
Business investeringen uitgedrukt in geld
Reken niet van privé investeringen naar business investeringen of andersom, maar gebruik voor business investeringen een kosten-baten berekening. Wanneer je een zakelijke uitgave wilt gaan doen, vraag je dan af: wat kost dit en wat levert mij dit op, puur zakelijk gezien? Een aantal voorbeelden:
- Marketing essentials van €200,- zorgen ervoor dat jij weet wat jou uniek maakt, waar je voor staat en waar je heen wilt. Dit kan je vervolgens verwerken in jouw strategie, social media posts, business presentaties, etc. waardoor je binnen een paar maanden 100 producten a €20,- hebt verkocht. En dan hebben we het nog niet over de langere termijnvoordelen die goede branding jou opleveren, doordat je de juiste doelgroep aanspreekt
- Een coaching traject bij een business coach van €1.000,- zorgt ervoor dat jij precies weet hoe jij jouw bedrijf moet inrichten. Hierdoor haal jij binnen een jaar 3 nieuwe klanten binnen die van jouw art service gebruik willen maken en zet je €5.000,- om
- Webteksten van €750,- raken de juiste snaar, spreken jouw ideale klant aan en vertalen jouw boodschap op een manier die past bij jou en je bedrijf. Hierdoor haal je 4 nieuwe klanten a €1.000,- binnen voor jouw retreat, omdat ze zich zo aangetrokken voelen tot jouw teksten en jouw bedrijf
- Een website van €3.000,- spreekt jouw doelgroep aan en levert jou binnen een half jaar 10 nieuwe klanten op die jouw fotografieservice a €800,- afnemen. Deze klanten had je via je huidige Instagram-kanaal
Business investeringen uitgedrukt in tijd
Maar dat hoeft niet meteen in geld te zijn. Je kunt ook gaan rekenen in tijd. Wanneer jij iets uitbesteed, kost dat (in de meeste gevallen) geld. Of het nu over een boekhouder of een designer gaat, jij huurt een professional in omdat hij/zij het beter/sneller/efficiënter kan. Hiermee bespaar jij tijd, waardoor jij je kunt richten op de facetten van jouw bedrijf waar jij goed in bent. De kracht van specialisatie!
Zo doe jij zelf misschien wel 20 uur over het maken van jouw marketing essentials, omdat je het nog nooit hebt gedaan. En dan weet je ook nog niet wat het resultaat is, want ja, je doet het voor het eerst. Bij het inhuren van een specialist betaal je niet alleen voor die paar uurtjes dat hij/zij werk voor je verricht, maar ook voor de jarenlange ervaring, passie, kennis en kunde.
Overigens geldt dit natuurlijk niet alleen voor services, maar ook voor producten. Reken maar eens uit hoeveel tijd jij per dag verspilt wanneer je een trage laptop hebt, onproductief werkt omdat je niet gezond eet of in een inspiratieloze werkomgeving zit. Dan is investeren in een goede laptop, gezonde maaltijden of een fijn bureau/co-workingspace het echt wel waard.
Business investeringen uitgedrukt in tijd én geld
En soms kom je er met heel simpel rekenen achter dat het veel voordeliger is om een specialist in te huren. Denk aan een fotograaf. Die heeft geïnvesteerd in een mooie studio, hoge kwaliteit apparatuur en misschien mooie props zoals kussentjes, kleding of make-up – om nog maar niet te spreken van de opleiding en alle kennis.
Als je zelf zo’n studio voor een dag zou moeten huren en de apparatuur + assets zou moeten kopen of huren, dan ben je echt goedkoper uit om een professional in te huren. En om ‘m dan nog maar een terug te koppelen op de uren: hoe lang denk je dat je bezig bent met het uitzoeken, bewerken, uploaden, compressen en uitrollen, als je hier geen ervaring mee hebt? Juistem.
Hoe verdien je je investering terug?
Nu willen we niet zeggen dat elke business investering het waard is. Kijk goed naar wat jij op dit moment nodig hebt en of het iets voor jou op zou kunnen leveren. Niet elk bedrijf kiest ervoor om professionele foto’s te laten maken en dat is okee. Misschien kies je nu liever voor (gratis) stockafbeeldingen, totdat je meer budget hebt voor een professionele fotoshoot. Misschien ben jij zelf heel goed in copywriting en pak je het schrijven van die blogs even zelf op, totdat je er geen tijd meer voor hebt. De service van de ondernemer kan dan wel helemaal top zijn, de business investering moet wel bij jou passen. Dat is het belangrijkste bij het doen van een business investering.
Kijk dus goed naar wat iets jou op kan leveren;
- Bespaart het je kostbare tijd of misschien wel heel veel struggles/ellende/pijn, omdat je iets niet leuk vindt of er niet goed in bent?
- Bespaart het je geld omdat iemand anders het veel beter kan?
- Levert het jou op de langere termijn iets op, doordat je profiteert van andermans kennis of skills?
En als je dan helemaal flourisht omdat je een goede business investering hebt gedaan, dán mag je jezelf lekker belonen door je skyrocketet winst naar je privérekening te storten en een tripje naar de zon te boeken 😉