Ondernemerschap zou geen ondernemerschap zijn zonder struggles, keihard op je bek gaan, lessen, fouten, verbeteringen, inzichten, flaters, bijschavingen en learnings. Daar weet onze websitebouwer Lina alles van. Vandaag: 4x Lina’s struggles en learnings. Watch and learn.
Communiceren met klanten: twijfel niet aan jezelf
Waarom weten ervaren ondernemers beter wat ze moeten doen en hoe ze moeten reageren? Omdat ze soortgelijke situaties en uit die ervaring kunnen putten, wanneer ze in een lastige situatie terecht komen. Maar vooral aan het begin van je ondernemerschapsjourney ben je gevoelig voor de mening van anderen. Zij hebben misschien meer ervaring en daardoor voelt het alsof zij het beter weten. Dat hoeft echter niet altijd het geval te zijn.
De manier waarop jouw klanten met jou communiceren of hoe zij problemen oplossen hoeft niet altijd dé oplossing te zijn. Laat je niet onzeker maken door harde meningen en blijf bij jezelf. Is een klant echt onaardig en ziet hij of zij jou niet als gelijke? Reageer dan rustig en geloof in je eigen kennen en kunnen.
Met de juiste klanten samenwerken: volg je hart
Voortbordurend op het vorige punt: blijf bij jezelf met het kiezen van je klanten. Sommige mensen zijn misschien geniale ondernemers en werken supergoed met anderen samen, maar niet met jou. Het zijn gewoon niet de klanten waar jij energie van krijgt. Gek genoeg weet je dat vaak wel en geeft ons onderbuikgevoel dat duidelijk aan, maar verzinnen we allerlei redenen om tóch de samenwerking aan te gaan. Omdat je de ervaring nodig hebt om te groeien, omdat je het geld goed kan gebruiken, omdat de kans bestaat dat er toch wel een klik is en het allemaal goed kan komen…
Maar Lina heeft geleerd om niet met mensen samen te werken waarmee ze geen klik heeft. Je loopt dan misschien wat inkomsten mis, maar uiteindelijk krijg je er ontzettend veel energie (=productiviteit =meer gedaan krijgen in minder tijd = meer tijd = geld) voor terug en werk je alleen met de mensen waar je écht mee wilt werken.
Onbegrip door je naasten: vind je tribe
Mensen om haar heen begrepen Lina niet, hoe goed de vriendschap ook was. Onbegrip door naasten is iets waar veel ondernemers mee strugglen. Lina houdt heel veel van haar vrienden, maar vindt het lastig om te zien dat ze haar niet begrijpen. Ze zien de vrijheid die ze heeft om te werken waar, wanneer en hoe ze wil, net als de fijne inkomsten en superleuke projecten. Wat ze niet zien zijn al de struggles waar elke ondernemer mee te maken heeft. Natuurlijk superlief dat ze elke keer vragen of ze al nieuwe klanten heeft, maar het geeft haar stress. Ze krijgt het gevoel dat ze echt elke maand een nieuwe klant moet hebben om succesvol te zijn.
Haar oplossing? Een tribe vinden zoals Denkfabriek Agency! We steunen elkaar, luisteren naar elkaars verhalen, geven tips, delen insights en we weten dat we door dezelfde shit (en euforie!) heen gaan. Dat helpt. Lina wil dit nog uitbreiden en meiden die willen gaan ondernemen coachen en guiden. Ze wil hen die schop onder hun kont geven die ze nodig hebben en die zij graag had willen hebben. En watch her doing so, want zoals al uit haar ondernemersverhaal bleek gaat ze echt voor de dingen die ze wil.
Streng zijn voor jezelf: celebrate small victories
Te hard zijn voor jezelf, dat herkent elke ondernemer wel. Net zoals ze de druk voelde van haar vrienden toen die vroegen of ze al nieuwe klanten had, gaf Lina zichzelf veel stress door te streng zijn voor zichzelf. De take-away is dat het belangrijk is om alle kleine overwinningen te vieren. Baby steps. Zolang je kwaliteit blijft leveren voor je klanten, je hart volgt en je best doet, komt succes vanzelf.
In de volgende blog deelt Lina haar beste ondernemertips, dus hou onze blog goed in de gaten! Wil je haar alvast wat beter leren kennen? Check dan onze Instagram-feed, waar je interessante feitjes over haar kunt lezen.