Hoe overleef je de Helweek? Mijn planning en tips om er het meeste uit te halen

Ik heb het overleefd, de Helweek georganiseerd door Meetings in the Sun. Mocht je willen weten wat ik eruit heb gehaald, check dan even mijn vorige blog over de inzichten uit de Helweek[1] . Het doel van deze week: jezelf even helemaal resetten.

In het kort ging ik elke ochtend om 5 uur op, sporten, een kennissessie volgen, aan een zelfgekozen project werken en in de avond nog mediteren of rustig sporten. Overweeg jij ook om mee te doen aan de Helweek? Dan heb ik hier wat tips en tricks om er zo goed mogelijk doorheen te komen en er het beste uit te halen.

Mijn dagindeling, planning en werkwijze

  • 04.50 wekker (3x dus ook 04.55 en 05.00)
  • 05.10 uit bed, tandjes poetsen en sportkleren aantrekken
  • 05.15-06.15 sporten. Soms pilates, soms dansen, soms heel hard beuken. Ik had dit op mijn iPad aanstaan en luisterde met mijn AirPods, want ik wilde niemand wakker maken om dit tijdstip
  • 06.15-07.00 douchen, journallen, lezen, ontbijten. Ik had van tevoren de voorbereidingshoofdstukken van het boek gelezen en las gedurende de week elke keer het hoofdstuk over die dag, net voor de kennissessie
  • 07.00-09.00 aan mijn zelfgekozen project werken. Voor mij was dit mijn social media strategie. Nog steeds geen telefoon of koffie 😉
  • 09.00-11.00 kennissessie van de dag. Ik had deze aanstaan op mijn iPad en maakte aantekeningen op mijn MacBook. Mail, telefoon en alle andere afleidingen bleven uit. Hier dronk ik nog lekker een kop thee en nam bananenmuffins zodat de energie niet inkakte
  • 11.00-13.00 gewoon werk, het liefst een leuke maar intensieve taak zoals teksten schrijven. Als ik goed op schema liep, ging ik ook nog even lekker tekenen
  • 13.00-14.00 lunchen met m’n vader
  • 14.00-18.00 afhankelijk van het weer ging ik elke middag wandelen, werken en/of tekenen. Als het rotweer was, ging ik werken tot 4-5 uur en dan lekker tekenen. Er waren in de middag ook werkblokken georganiseerd, maar hier had ik zelf geen behoefte aan
  • 18.00-20.30 koken, eten, foodplanning maken, spelletjes spelen met m’n vader, soms nog een keer wandelen. Het hing heel erg van mijn energie en het weer af
  • 20.30-21.00 dagafsluiting met meditatie, yoga of journalling
  • 21.00-21.30 klaarmaken voor bed: spullen opruimen, tandjes poetsen, etc.
  • 21.30-22.00 bellen met mijn vriend & slapen

Plan ongeveer de helft van je taken in

Ja, het is de bedoeling dat je jezelf reset en je comfort zone uit gaat, maar nee, het is niet de bedoeling dat je jezelf helemaal kapot werkt. Je hebt veel meer tijd op een dag doordat je vroeger opstaat dan normaliter, maar trap niet in de verleiding om dan superlange dagen te maken. Dan ga je geheid kapot ergens halverwege de week.

Onderschat niet hoe emotioneel kan zijn. Het is best confronterend en heftig om op te schrijven welke belemmerende overtuigingen jij hebt en met welk angsten je kampt. Het zijn sessies die je dwingen om echt te graven en je moet jezelf wat tijd gunnen om dit te verwerken. Dat kan niet als je in de middag eigenlijk nog al je werktaken moet doen, terwijl je er al 7 heftige uren op hebt zitten.

Ik plande zelf zo’n 30-40% van mijn normale taken en meetings in en dat werkte voor mij goed. Uiteindelijk heb ik alsnog zo’n 28 normale werkuren geklokt, dus dat is zo’n 80% van de 35 uur die ik normaal gesproken klok. Waarom is het alsnog 80% terwijl ik maar 30-40% aan werk had ingepland? Omdat ik me zo energiek en blij voelde dat ik graag aan de slag wilde met mijn werk. Ook werkte ik nu in het weekend om de werkdruk wat te spreiden, terwijl ik normaal gesproken bij hoge uitzondering eens een paar uur op zondag werk. Tot slot waren zo’n 12 van die 28 uren voor mijn eigen website, socials, strategie, etc. – dus slechts 16 uur was klantwerk. Dat komt al meer in de buurt van die 14 ingeplande uren (40%).

Begin een week met de mentale voorbereiding

Het is niet verplicht om het boek te lezen, maar ik vond het wel heel erg handig. Zo wist ik veel beter wat er van me verwacht zou worden. Ik zou je dan ook aanraden om ten minste het eerste deel te lezen, die over de voorbereiding gaat. De rest van de hoofdstukken kun je lezen ‘as you go’.

We begonnen zondagavond al met doelen stellen, maar hier had ik 2 weken daarvoor al over nagedacht. Tijdens de masterclass 3 weken van tevoren werd namelijk verteld dat je je kunt voorbereiden door na te denken wat je precies wilt bereiken in de Helweek. Ik vatte dit op 2 manieren op:

1.     Aan welk project ga je werken? Welke taak wil je echt al zo lang af hebben maar doe je elke keer niet? Voor mij was dit het uitwerken van mijn social media strategie

2.     Wat is je emotionele doel van de Helweek? Wat zit je dwars of hoe wil je je voelen? Bij mij was dat dat ik wilde weten of ik ook meer vanuit mijn intuïtie en passie kon werken, meer kon doen zonder meer stress te krijgen en hoe ik mijn beste leven kon leiden zonder anderen lastig te vallen

Natuurlijk kan je dit in 5 minuutjes bedenken en opschrijven, maar naar mijn ervaring is het prettiger om hier alvast eerder over na te denken. Met zo’n sterke focus is het ook makkelijker vol te houden.

Probeer echt mee te doen met alles

Het team van Meetings in the Sun heeft echt hun best gedaan om alles zo efficiënt en effectief mogelijk in te richten. Het concept is gebaseerd op een boek, maar zij schaven hun programma na elke Helweek weer bij op basis van de ervaringen van de deelnemers. Je haalt er dan ook het meeste uit wanneer je volledig mee doet met alles.

En ja, je kunt de sessies terugkijken, maar trust me, de kans is niet zo groot dat je dat gaat doen. Ik heb 1 sessie gemist omdat een vriendinnetje kwam eten en ik moet hem nog steeds terugkijken. Door met alles actief mee te doen, ontdek je ook pas écht wat je allemaal kunt. Probeer het ten minste. Mocht blijken dat die avondsessies niks voor jou zijn, dan kan je altijd nog skippen, maar dan heb je het ten minste geprobeerd.

Zoek een buddy om mee te doen

Ik deed het ‘in mijn eentje’. Ik had wel de wind in mijn rug op een paar manieren: ik zat toch al in quarantaine dus kon en mocht niet zo veel, ik was zonder mijn vriend dus stoorde niet echt iemand en mijn vader was heel meegaand en supportive. Toch denk ik dat het makkelijker is wanneer je het samen met iemand doet. Het is anders ook zeker te doen, want er doen elke keer een paar honderd mensen mee. Maar het is toch wel een fijne stok achter de deur wanneer je er continu met iemand die je kent over kan sparren.

Pak ook meteen andere gewoontes aan

Op de eerste dag ga je aan de slag met je gewoontes. Pak meteen je slechte gewoontes aan tijdens deze week om jezelf wat extra uitdaging te geven. Je zit de hele week zo hoog in je energie en je learning-modus dat dit echt een goed moment is.

Ik maakte bijvoorbeeld van de gelegenheid gebruik om meer naar buiten te gaan. Ook verminderde ik mijn koffiegebruik naar 1 koffietje tijdens de lunch en dronk ik veel meer water. Andere mensen kozen ervoor om hun ongezonde dieet aan te pakken, te stoppen met roken of te snoozen. Een paar gewoontes worden sowieso al aangepakt. Zo mag je bijvoorbeeld geen tv kijken (dus ook geen Netflix), geen social media tijdens werktijd gebruiken, wordt het belang van rust benadrukt en moet je gezond eten.

Zorg goed voor je lichaam, want dat heb je echt nodig

Een van de regels is dat je gezond moet eten. Hier worden makkelijke receptjes voor gedeeld. Ik heb hier geen gebruik van gemaakt, want ik moest nog superveel eten opmaken en had nog wat vegan receptjes liggen. Zorg dat je echt gezond eet, want deze week is best wel intensief. Voed dat brein. Drink lekker veel water en kruidenthee om jezelf goed te hydrateren. Ik vond het ook heerlijk om na het douchen een royale laag bodybutter aan te brengen en gedurende de week gezichtsmaskertjes te doen. Deze selfcare helpt je om te herstellen van de intensieve sessies en al het denkwerk wat je meekrijgt.

Laat het over je heen komen

Goed, ik heb mijn uur-tot-uur planning met je gedeeld en je allerlei tips gegeven. Meetings in the Sun heeft ook een heel overzicht gemaakt met veelgestelde vragen. Ik begrijp dat je alle ins en outs wilt weten om enerzijds te bepalen of het iets voor jou is en anderzijds je week ideaal te plannen. Maar ik wil je vragen om dat los te laten.

Weet dat het een enorme controlfreak is die je dit vertelt. Probeer de controle los te laten en het allemaal over je heen te laten komen. Als je gaat stressen over elk detail, geef je jezelf niet de ruimte om je emotioneel te ontwikkelen en écht na te denken over de vraagstukken die omhoog komen tijdens de Helweek. Ik wil daarom nogmaals benadrukken dat je niet je hele dag volledig vol moet plannen maar bewust tijd vrij moet houden om ‘to go with the flow’. Dat is pittig voor sommigen, maar je leert daar in deze week goed mee omgaan. Trust me.

Zelf meedoen aan een Helweek? In juli is er weer eentje, namelijk 4 t/m 11 juli. 180 ekkies en behoorlijk wat energie en tijd, maar het is het zo zo zo waard. Meld je ook aan!